Плодовите фрешове увреждат зъбите
В категория: Новости в стоматологията • Принтирай статията Сподели
Учени от Eastman Institute са провели изследване, за да определят дали избелващите гелове и агентите в тях имат негативен ефект върху зъбите. Изследвали са ефекта на 6% водороден прекис, най-използвания ингредиент. Интересното е, че в хода на изследването е станало ясно, че неговият ефект върху зъбите е толкова пренебрежим в сравнение например с киселините съдържащи се с плодовите фрешове. Особено вреден се е оказал портокаловият сок, който силно деминерализира емайла, намалява твърдостта му и води до неговото разграпавяване.
Това е важен факт предвид на множеството диети и хранителни режими включващи пресни плодове и плодови сокове от цитрусови плодове. Техният сок, особено на портокалите, лимоните и грейпфрута, се е оказал с висока киселинност и силно агресивен по отношение на зъбите.
Сега учените разполагат със сканиращ микроскоп с чиято помощ са отчетени промените на микроскопично ниво. Заключението от изследването е: „Киселините от плодовите фрешове са толкова силни, че буквално разтварят зъбния емайл“. Тези заключения са публикувани и в авторитетното списание Journal of Dentistry.
Същото проучване завършва с: „Портокаловият сок намалява твърдостта на зъбния емайл с 84%“. В същото време не е била установена промяна в твърдостта и структурата му под действието на избелващите агенти. Това изследване потвърждава успешната практика от повече от 30 години при избелването на зъбите, но и изостря вниманието към вредата от някои традиционно „здравословни“ храни и напитки.
За да продължите да се любувате на вкуса от прясно изцедени плодове – винаги ги пийте със сламка, за да нямат никакво съприкосновение със зъбите и така да ги запазите здрави и без кариес за по-дълго време.
източник: ScienceDaily
